Med eller uten speil? Eller: Hvordan velge kamera?

Speilløse kameraer er ikke lenger bare på full fart inn på markedet, men ser nå ut til å feie speilrefleks-kameraene helt ut (artikkelforfatterens mening). Det er fremdeles noen grunner igjen for å velge speilrefleks – for noen – men argumentene for å tviholde på speilene er få.

Hvorfor velge speilløst – og hvorfor beholde speilrefleks? Hva slags – eller hvilket – kamera skal jeg velge? Det er spørsmål jeg har fått mange ganger, og jeg håper at denne artikkelen kan hjelpe deg godt på vei mot et svar.

Hvorfor speilrefleks?

Hovedargumentet for speilrefleks må vel være at f.eks. Nikon D5 og Sony Alpha A99 II har en skuddtakt på 12 bilder/s eller Canon 1DX mkII 14/s, noe som kan være viktig for sportsfotografer og fuglefotografer. Ellers har de nye fullformat speilløse omtrent samme skuddtakt som fullformat speilrefleks. Et annet argument er at speilrefleks-kameraene gjerne har et “hav” av objektiver å velge i. Et tredje argument har vært at de er bedre på høy ISO – men speilløse fullformat-kameraer står ikke bak i køen der.

 

Høy skuddtakt

Skuddtakten til de raskeste speilrefleksene er i 2019 ikke lenger et fullgodt argument, for Nikons nye speilløse fullformat Z6 er også oppe i 12 bilder/sek. Sony sine A7 III og A7R III ligger like bak med 10 bilder/sek., og Panasonic Lumix sin nye S-serie ligger på 9 bilder/sek. Spørsmålet er om alle klarer det med full følgefokus – dersom det er viktig. (Dette må du i så fall forske deg frem til selv 😉 .)
 

Dersom høy skuddtakt er viktigere enn å få bildene i RAW, er det ingen som er raskere enn Olympus og Panasonic Lumix – med sin 4K-foto på opptil 60 bilder/sek. eller 6K-foto på opptil 30/sek. – i jpeg. Dette gjelder både de nyeste micro-four-thirds-kameraene og de nye fullformatene til Panasonic Lumix.

Ellers ligger skuddtakten på 3-8 bilder/sek., som på de fleste speilrefleksene

Hvorfor speilløst?

De største argumentene har vært lettere kameraer og lettere objektiver. Dette stemmer heller ikke helt lenger, da Panasonic Lumix S1 og S1R veier like mye som de fleste fullformater med speil. Objektivene til Lumix S1/S1R er heller ikke av det lette slaget. Det gjelder også objektiver til Sonys fullformater. Olympus lager også relativt tunge, robuste objektiver til micro-four-thirds (m4/3), ellers er objektivene til m4/3 og APS-C lette(re).

Speilløse kameraer har som regel også elektroniske lukkere som kan utnyttes til helt lydløs fotografering. Det vil også forlenge de mekaniske lukkernes levetid dersom man bruker elektronisk lukker en del (men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har brukt sitt kamera så lenge at lukkeren er sliten og må på service).

Den aller største fordelen med speilløse kameraer kan være søkeren. Den er elektronisk og viser i hvordan bildet ditt blir før du trykker på utløseren. Dvs… den viser kanskje ikke hele rammen, men den viser eksponeringen (lyset), dybdeskarpheten og fokus. Ulempen med elektronisk søker har vært oppdateringstiden (treghet), men utviklingen går raskt og de nyeste kameraene har søkere som viser nær sanntid.

Film/video

Canons EOS 5D mark II og 1D mark IV “revolusjonerte” bruken av speilrefleks til filming i HD. De ble plutselig brukt til bl.a. TV-produksjon og reklamefilmer.

Nå er det speilløse kameraer som har overtatt det markedet. Sony A7 III (fullformat) og Panasonic Lumixs GH5/GH5s (m4/3) og S1/S1R (fullformat) er i egen klasse på det område når det gjelder 4K-filming. Og jeg tror at det kun er Lumix GH5/GH5s og S1 som kan filme kontinuerlig lenger enn 29 minutter og 59 sekunder. 

Ellers er de nyeste speilløse fra alle merker gode film/videokameraer, mens de nyeste speilrefleksene er brukbare de også – for ikke å glemme de spesielle action-kameraene som f.eks. GoPro. Dermed er de “gammeldagse” videokameraene for allemannseie en saga blot.

Høy ISO

Hovedargument MOT speilløst har vært muligheten for foto og film med høy ISO-verdi for de som fotograferer i skumring/kveld, i mørke lokaler og f.eks. konsert/teater i dårlig fotolys. Og det stemmer stort sett fremdeles: speilløse kameraer med APS-C eller m4/3-sensorer egner seg ikke for de nevnte tingene – dvs. fotografering med ISO over 1600, 3200 eller 6400. Dette gjelder også de fleste speilrefleks kameraene med APS-C sensorer.

Det er selvsagt unntak også her: speilløse fullformatskameraer kan få mer enn brukbare resultater opp til 25.600 ISO (Nikon Z6/Z7 og Panasonic Lumix S1R), opp mot 40.000 ISO (Canon R/RP og Sony A7R III), og hele 51.200 ISO (Panasonic Lumix S1 og Sony A7 III).

Bildestabilisatorer (IS)

Det er vanskelig å holde et kamera helt stille og få et skarpt bilde med en lukkertid på særlig under under 1/80 sek uten gode bildestabilisatorer. Speilrefleks kameraer kan bruke IS i objektivene, men har ikke stabilisator i kameraet (unntak: Sony).

De fleste speilløse systemkameraene (unntatt Canon) har stabilisator i kamerahuset, og Panasonic Lumix og de fleste andre nyere speilløse kombinerer IS i kamerahuset med IS i objektiver. Det gir en fantastisk god stabilitet og du kan på de beste senke lukkertiden med opptil 6 trinn! (Det hjelper selvsagt ikke på bevegelige motiver , men fungerer meget godt på stillestående motiver som arkitektur og landskap.)

Din mening og ditt behov

Når man kjøper et kamera er det som regel slik at man får det man betaler for. Kvalitet koster! Derfor er det viktig å stille seg noen spørsmål før kjøp:

  • Hva bruker jeg kameraet til? (Type fotografering)
  • Hvilke behov har jeg? (Overskriftene i denne artikkelen)
  • Er kameraet godt å holde i? (Passer det til mine hender?)
  • Spiller vekt noen rolle?
  • Kanskje jeg kan finne er brukt kamera som passer meg?
  • Hvilke(t) obektiv(er) bør jeg investere i? (Kvalitet, største blender, vidvinkel/normal/tele, zoom, “allround”)
  • Budsjett

Til slutt:

Uansett hvor nytt eller dyrt kamera du kjøper, gjør ikke kameraet deg til en bedre fotograf! Jeg har sett alt for mange som går rundt med dyre kameraer, men som utelukkende “knipser” i vilden sky med kameraet innstilt på Auto.

Kameraet kan allikevel hjelpe deg til å oppnå et mål dersom du finner deg et kamera som passer din type fotografering (eller filming). For meg passer et kamera som ikke støyer for mye på høy ISO, for jeg fotograferer ofte på steder med dårlig lys og hvor man ikke skal bruke blits. Dermed er et fullformat-kamera viktig for meg. Videre er jeg ikke glad i å dra på for stor vekt når jeg går turer eller er ute og reiser (ferie). Dermed er behovet for et lettere kamera tilstede – og det passer dårlig med fullformat. Derfor har jeg 2 kameraer. En tredje ting: jeg ønsker også å filme. Heldigvis kan jeg bruke begge mine kameraer til dette.

Det jeg ikke har nevnt i denne artikkelen, er om antall piksler i bildesensoren og viktigheten av å bruke riktig objektiv. Det kan bli en annen artikkel.